tirsdag 8. mars 2016

En kvinne dere snart vil bli kjent med.

I dag på kvinnedagen vil jeg også nevne en spesiell kvinne fra Sørhelle i Kvinesdal, signingskona Steinvor Sørhelle.
Også hun viste et stort mot, og det i en farlig tid!
Steinvor var bare god, hun gjorde gode gjerninger hele sitt liv. Hun hjalp syke, ba for dem. leste for vrid og sanket urter som helbredet mange sykdommer.
Hun reiste land og strand rundt, der hun ble tilkalt av folk som trengte hjelp. Selv etter at hun var blitt dømt for trolldom og utvist fra hele kongeriket, vandret hun rundt til syke mennesker.
På et tidspunkt krysset hennes vei - sånn indirekte - Barbro i Poddeloptets sti.
Steinvor ble innkalt til Åpta i Herad, der en ungpike lå for døden etter at hun trodde at hun var blitt forhekset av Barbro.
Steinvor leste over henne, ga henne urter og overbeviste henne om at hun hadde opphevet "trolldommen".
Steinvor ble hele livet enslig, det de den gangen kalte for "gammel jente", og derfor har jeg diktet opp en historie om en kjærlighet som aldri kunne føre til ekteskap.
Jeg har skrevet en dramatisk historie om henne, gitt henne en eksotisk opprinnelse og latt henne reise oppover dalen sammen med det spennende og fargerike romanifolket
Jeg har virkelig latt fantasien løpe av med meg - samtidig som jeg har tatt med alt som er nedtegnet om henne..
Boken min er  på startstreken og kommer snart ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar