fredag 15. april 2016

Hjertedame.

Forleden morgen kom min kjære mann inn med en pakke til meg, som han hadde hentet i vår postkasse.

Overrasket tok jeg imot, pakket opp og fant en bok. 

Inni boken var det hektet fast et rosa hjerte og et hvitt silkebånd med gullbokstaver som sa: WITH lots of LOVE.

Hvem kunne det være som hadde sendt meg en slik rørende og nydelig gave?

Boken heter Hjertelyst og er skrevet av en unik, ung dame!

En tapper ung kvinne, som kjemper en kamp, men aldri gir opp!

Mona Skogheim var bare 35 år, frisk og rørig og i en god jobb som interiørkonsulent, da katastrofen rammet henne. Uten noen forvarsel, men hardt og plutselig. En høstdag i 2009.

Siden da har Mona gått inn og ut av hjerteavdelinger på sykehusene. Hun har erfart  både det positive og det negative i det norske helsevesenet. Men hun har aldri gitt opp! Hun har aldri satt seg til og sørget over sin tøffe skjebne. Men tvert imot, så har hun blitt enda mer glad i livet.

Hun opprettet en Hjerteblogg for å dele sine opplevelser og hjelpe andre som ble rammet, og hun opprettet foreningen Hjertedamer.I den senere tid har hun sammen med en venninne skrevet et manus til en ny bok, som jeg fikk æren av å lese korrektur på. Og ble enda mer imponert over denne positive jenta!

Med denne kommende boken som utgangspunkt har Mona og hennes venninne Heidi, holdt kurser om å følge sine drømmer.

Innimellom alle sykehusinnleggelsene står Mona på for å informere og hjelpe andre i samme situasjon.

Man kan ikke annet enn å beundre en sånn jente!

Boken hun så sjenerøst sendte til meg, er en åpen og ærlig betroelse om mye vondt og vanskelig, om sorgen over det hun ikke lenger kan gjøre, om frustrasjoner i forbindelse med helsevesenets mangler, men også om en sprudlende glede over livet!

Om hennes kjærlighet til sin datter, og til sin kjæreste, takknemligheten for å ha dem i sitt liv - men også takknemlighet over selve livet.

Jeg er imponert! Og jeg er rørt over å få denne nydelige boken som en hyggelig overraskelse en alminnelig hverdagsmorgen. En morgen jeg kanskje gremmet meg over min egen sykdom. Å lese om tapre Mona satte mitt eget i et bitte lite perspektiv!

Og det er med respekt og ydmykhet at jeg anbefaler en nydelig bok - og kurset Drømmereisen til to flotte jenter.


"Den som tror at hjertesykdom er infarkt og blokkeringer,og så er man "fit for fight", de må nok tro om igjen. Nok er nok. Jeg kjenner oftere at frustrasjonen over ikke å bli forstått i den grad at jeg ser så frisk ut, griper meg akutt. Jeg blir sårbar, og fordi jeg valgte å åpne meg i det offentlige rom tenker mennesker at jeg er fritt vilt. Kommentarene om at jeg ser da så "fresh" ut er antagelig gitt i beste mening, men det gjør faktisk vondt."


"Galgenhumor er et "must"! Herligheten (hennes datter) har bakt boller til mamma, som mammaen ikke kan spise, men Junior og kompani fikk glede av dagens gode gjerning.

Bare gleden ved å se Herligheten kose seg, se det gnistre i øynene hennes og vite at dette er mitt, elsker jeg, og det tar bort en hel del av smerten.

Carpe diem! <3"


"Tenk å ha sånn flaks, hvor jeg har evne til å se det positive. Nyte livet som det er akkurat nå. Tenk å ha sånn flaks, at akkurat jeg er mestringsorientert og vil klare det. Om noen kan klare det, så er det meg."


Ja, det er deg, Mona, og bare deg! Du vil klare det!
Og dere andre vil få en god opplevelse av å lese om skjønne og tapre Mona Skogheim i boken Hjertelyst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar