torsdag 14. april 2016

Barnebøker med mening i.

Jeg er av den oppfatning at jo tidligere vi gir våre barn bøker, jo smartere og mer reflekterte blir de.

Og det finnes mange gode barnebøker på vårt rikholdige bokmarked.

En av dem er Marja T. Mathisen sin bok om den dypt tenkende, lille Amalia.

I sin bok Tenketanker forteller Marja om en  liten pike som har en masse i sitt hode.

Amalia er en liten jente med mange tanker i hodet, forteller bokens bakside, hun har et stort behov for å snakke om det som opptar henne, men det er ikke alltid de voksne har tid til å lytte. 

Når moren har mye å gjøre, går Amalia til en pensjonert lærerinne og betror seg til henne.


"Amalia løftet hodet, og så på fru Andersen med et alvorlig blikk.

- Du, jeg har tenkt, fru Andersen. Jeg skal bare være Amalia, bryr meg ikke om de erter meg på skolen, sa hun med høytidelig stemme.

Fru Andersen måtte smile litt da hun så på Amalia. Hun strøk henne ømt over kinnet og sa:

- Så bra. Amalia. Nå ble jeg glad. Jeg tror nok at de slutter med ertingen etter hvert når du overser det.



Boken går inn i hodet til denne lille piken, og jeg tror at de fleste barn vil kunne kjenne seg igjen i Amalia.

Marja har en unik evne til å sette seg inn i et barnesinn, så jeg anbefaler denne lille boken på mitt varmeste.


En annen bok som også har mye å gi til barna, er Alexandros Gentekos bok Påskeharen ordner opp.

Denne boken tar for seg både mobbing, vennskap, kjærlighet og konfliktløsning. Etter modell av fredsforsker Johan Galtung.

Alle personene her er dyr, som barn lett kan identifisere seg med, og løsningen på konflikten som oppstår mellom harene og reven Karl Ivar er høyst overraskende, men genial!

Mitt ønske er at flest mulig barn - og voksne - får lest denne boken, for den har mye å lære oss alle.

Den egner seg godt til høytlesning for de minste av barna.














































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar